Mowa jest wynikiem współdziałania wielu układów oraz ich dojrzałości. Wiele czynników może mieć wpływ na jej rozwój. Pamiętajcie też o tym, że dzieci muszą nauczyć się w jednym czasie mowy i wielu innych umiejętności.

Rodzice oczekują, że dziecko zacznie mówić w sposób naturalny, z taką łatwością jak nauczyło się raczkować, siadać i chodzić. Gdy maluch nie mówi w określonym czasie pojawia się niepokój i próby odpowiedzi na pytania: Dlaczego dziecko jeszcze nie mówi i kiedy zacznie mówić? Oczekują że ich maluch jak najszybciej zacznie mówić i nie zastanawiają się czy jest to w ogóle możliwe. Gdy dziecko długo nie mówi posądzają je o lenistwo, nieposłuszeństwo, albo przekorę lub po prostu złośliwość.

Jakie są przyczyny nieprawidłowego lub opóźnionego rozwoju mowy? Odpowiedź jest czasami prosta. Specjaliści na podstawie badań medycznych i psychologicznych stawiają diagnozę , która wyjaśnia zaistniałe trudności dziecka. Po pierwsze najważniejsze jest badanie słuchu, ponieważ warunkiem opanowania mowy jest poprawne jej słyszenie. Kolejnym krokiem powinno być badanie psychologiczne mające na celu określenie poziomu rozwoju umysłowego dziecka, gdyż nieprawidłowości lub opóźnienie rozwoju mowy może być związane z upośledzeniem rozwoju umysłowego.

Jeśli wyniki tych badań są prawidłowe to należy szukać przyczyn o podłożu neurologicznym. Za rozwój mowy odpowiedzialny jest ośrodkowy układ nerwowy. Wady anatomiczne i dysfunkcje układu nerwowego wpływają między innymi na rozwój mowy.

Przy diagnozach wiele dzieci trafia do psychiatry, który może rozpoznać autyzm, gdyż zaburzenia rozwoju mowy są jednym z objawów autyzmu. Wiele też przechodzi badania genetyczne, które mogą wskazać na zaburzenia metabolizmu jako przyczynę opóźnionego rozwoju mowy.

Gdy powyższe przyczyny niemówienia zostaną wykluczone należy obserwować dziecko by sprawdzić czy są to specyficzne trudności w opanowaniu mowy o podłożu nieznanym, czy opóźniony rozwój mowy czynnej.

We wszystkich przypadkach dobrze jest udać się na wizytę do logopedy, który może wskazać jakie specjalistyczne badania będą pomocne w rozpoznaniu problemu i ustaleniu sposobów dalszego postępowania.

Ważne jest nie tylko szukanie przyczyn ale i sposobów w jakimi można pomóc dziecku w rozwijaniu mowy. Mowa nie jest jedynym sposobem komunikowania się. Dziecko sygnalizuje swoje potrzeby w różny sposób i tylko rodzice wiedzą jak je zaspokoić ponieważ potrafią prawidłowo odczytać komunikaty pozawerbalne. Gdy dziecko nie potrafi jeszcze przekazać komunikatu słownie należy podtrzymywać komunikacje niewerbalną i nie zmuszać go do mówienia. Najważniejsze aby nie wzbudzić w dziecku poczucia klęski wywołanego świadomością, że nie potrafi mówić. Przezywanie takiej klęski i poczucie niedoskonałości i sprawiania rodzicom zawodu może doprowadzić do obniżenia poczucia własnej wartości.

Co możemy zrobić gdy dziecko nie mówi:

  • Stwarzajmy okazje, w których dziecko musi się porozumiewać z otoczeniem. Pokażmy mu że oczekujemy jego udziału w komunikowaniu się i pomóżmy mu odpowiednio zareagować. Mówmy do dziecka zachowując kontakt wzrokowy przykucając aby mieć twarz na wysokości jego oczu. Zachowujmy właściwą mimikę twarzy i pamiętajmy o zwolnieniu tempa mowy oraz wyrazistym artykułowaniu poszczególnych dźwięków. Zachęcajmy dziecko do patrzenia na naszą twarz i obserwowania ruchów artykulacyjnych. Wtedy zacznie mimowolnie naśladować mimikę oraz ruchy języka i warg.
  • Nie oczekujmy że od razu powstaną pełne i mądre wypowiedzi. Nagradzajmy każdą próbę mówienia okazując entuzjazm. Radość rodziców jest nagrodą za wysiłek – taką która motywuje dziecko do podejmowania dalszych wysiłków. Akceptujmy i doceniajmy nawet, zniekształcone, dziwnie brzmiące słowa lub pojedyncze dźwięki, które mogą być odpowiedzią dziecka.
  • Podążajmy za dzieckiem i obserwujmy jego zainteresowania (co je ciekawi) Pozwólmy mu dotykać różnych przedmiotów i sprawdzać jak działają. Opowiadajmy dziecku o tym.
  • Mówmy do dziecka językiem prostym, łatwymi, krótkimi zdaniami. Używajmy prostych słów wskazując na przedmiot który opisujemy. Powtarzajmy wielokrotnie nazwy wskazywanych przedmiotów. Możemy zwolnić tempo mowy i nadać jej nieco przesadny akcent i intonację. Mówmy dużo ale nie za dużo. Nie używajmy dziecięcego sposobu mówienia.
  • Zapisujmy co dziecko mówi, rejestrujmy każde nowe słowo – będzie to dowód na to że rozwój mowy postępuje. Nie jest istotne czy będzie to słowo wypowiedziane w języku dziecka, część słowa czy onomatopeja, czy prawdziwe słowo. Warto mieć takie dowody gdy niecierpliwie oczekujemy na sukcesy w postaci wyraźnie i poprawnie wymówionych słów, bowiem możemy nie zauważyć że dziecko rozwija mowę w sposób specyficzny.

Jeśli coś Cię nie niepokoi, zawsze warto udać się do logopedy. Rozwieje to Twoje wątpliwości. Pocieszający jest fakt że w większości przypadków dziecko rozwija się prawidłowo, tylko w swoim własnym tempie.

 

O NAS:

A po co jest Adedu? Stworzyliśmy Adedu z myślą o potrzebach rodzin. Chcemy być wsparciem w dbaniu o zdrowie i wykształcenie dzieci. Nie zapominamy też o Was Dorosłych. Jesteście filarami swoich Rodzin. Wy też się możecie się rozwijać i wypoczywać u nas jak w domu.

A znajdziecie tu doświadczonych specjalistów i przyjazną atmosferę. Pomożemy pozamykać potwory w szafie i obudzić pełną barw wyobraźnię.

Świat stanie przed Wami otworem dzięki językom obcym i innym zdobytym umiejętnościom.

A inspiracją są dla nas nasze dwa małe „Słoneczka” Zuzia i Gosia. Jest też wielu wspaniałych ludzi którzy wspierają nas i tworzą to miejsce razem z nami. Nasze doświadczenie z wielkich firm i korporacji również pomaga nam teraz w realizacji marzenia.

Cały czas się dla Was rozwijamy, uczymy, zdobywamy kolejne doświadczenia.

Oboje mamy uprawnienia pedagogiczne. Ukończyliśmy kurs kierowników wycieczek i szkolnych imprez krajoznawczo – turystycznych,  pierwszej pomocy i kurs języka migowego.

Pierwsze o czym myślimy to bezpieczeństwo dziecka – bo rodzice tak mają

Teraz czas na Rodzinę.

Dołącz do Nas, dołącz do Adedu.

Znajdujemy się na osiedlu Gołąbki w spokojnej okolicy i w otoczeniu zieleni. Przyjmuje u nas psycholog, logopeda. Jest m.in. terapia ręki, język angielski dla dzieci i dorosłych oraz zajęcia plastyczne. To tu jest najfajniejsza Zumba, Gordonki i Pilates w Ursusie.

Opis ten jest z naszej strony nie może on zostać?

Utożsamiamy się trochę z opisem fundacja 100 pociech. Tyle że nie jesteśmy fundacją i nie działamy charytatywnie (choć w wyjątkowych sytuacjach chcielibyśmy) działa na rzecz rodzin z małymi dziećmi, działamy 7 dni w tygodniu, od rana do wieczora, prowadzimy zajęcia, spotkania i konsultacje dla różnych grup odbiorców – dla rodziców, seniorów, dla dzieci od 0 do 19 lat, dla całych rodzin.

Misją … jest wspieranie rozwoju zarówno dzieci jak i dorosłych. Wierzymy, że dzieciństwo to kluczowy okres w życiu, a jego jakość bezpośrednio zależy od kondycji rodzicielstwa w tym czasie. Działania nasze są zorientowane na profilaktykę, ponieważ uważamy, że wczesne wsparcie dane rodzinie najlepiej zapobiega dysfunkcjom i patologiom w późniejszych latach. Uczymy, jak być wystarczająco dobrym rodzicem, pomagamy w sytuacjach trudnych i w odkrywaniu wciąż na nowo radości z bycia rodzicami.

…… to miejsce sprzyjające budowaniu relacji, powstawaniu więzi, spotkaniu rodziców z dziećmi, z innymi i ze sobą samym. Tworzymy wyjątkową przestrzeń, inspirującą do naturalnej, spontanicznej zabawy, swobodnego rozwoju i odkrywania otaczającego świata.

Staramy się jak najszybciej reagować na potrzeby naszych klientów i sprostać ich wymaganiom wprowadzając coraz to nowsze i ciekawsze warsztaty, zajęcia czy kursy